Min hund...

Lyckan är total!!!
 Idag var jag till veterinären med Rocco för att kolla på lite blåsor han fått runt munnen, samt geggiga ögon & öron som luktar. 
 Först vägde vi honom.. 39,8 kg!!!! Avrundar det till 40 kg. Han har alltså gått upp 15 kg sen jag fick honom för drygt ett halvår sen. Jag är jätteglad, och väldigt stolt över honom & mig. Vi är ett bra team!

 Sen gick vi in i undersökningsrummet och träffade veterinären.
Först fick vi massa beröm jag & Rocco! Hon påpekade hela tiden hur jäkla fin, snäll och kärleksfull Rocco var! Hon berättade även att hon också hade en Dobermann, fast en tik, så jag passade på att ta upp händelsen i måndags. Även hon konstaterade att Rocco agerade fullt normalt.
 
 Vad det gällde blåsorna runt munnen så är det förmodligen hormonrelaterat sedan kastreringen, och jag behöver bara tvätta med alsol-lösning någongång om dagen.

Så kollade hon på ögonen, som varit extra geggiga senaste två veckorna. Det var ingen infektion än sålänge, så jag fick bara en receptfri gul & äcklig ögonsalva att ha i 3 ggr/dag i en vecka, plus att jag ska vara noga med att alltid ta bort "ögonsnoret". 

 Och sen kollade hon öronen, och då fick jag lite mer beröm *stolt* för att hon såg hur bra jag håller rent i dom, och att jag lyckats få Rocco att låta mig hälla i örontvätt osv.
 Dock hittade hon en liten svampväxt långt ned i ena örat, så då fick jag ett svampdödarmedel att ha i 2 ggr/dag i 10 dagar :)

Sen var vi klara, och då fick Rocco leka med hennes "pyttelilla" dobertjej!
 Det var så jäkla roligt att se dom, och jag insåg verkligen hur jäkla stor Rocco ÄR! En Dobermann hanes maxade mankhöjd enl rasstandard är 72 cm, och han är ganska exakt 72! Ska försöka mäta exakt sen :)

 Och när hundarna lekt färdigt så åkte vi till apoteket & införskaffade ögonsalva & alsol-lösningen.
Sen gick vi in på zoo & köpte ett fodertillskott att ge hundarna & katterna för att förhindra fästingar.
 Ohyre-halsbanden är helt slut på apoteket, och att ge Rocco Frontline är värdelöst eftersom jag måste duscha honom ofta med special-shampo tack vare hans känsliga hud.
Och ett paket frontline, som är för hundar med Roccos vikt, kostar 449 spänn... Och det är ju som att kasta pengarna i sjön eftersom man måste droppa på ny frontline varje gång man duschat hunden, och en förpackning innehåller bara 3 doser... OVÄRT!
 Så nu testar vi fodertillskottet istället, och funkar inte det så får vi väl åka runt stans alla apotek och leta upp ett jävla halsband då... 
 

 Hänt annars idag då?
Jo, jag har tränat med Rocco, både trick och utomhus i spårlinan. Vågar inte ha honom lös på något annat ställe än i sandtaget nu den närmsta tiden, vid tanke på polisanmälan osv...
  Idag lärde jag Rocco "upp", dvs att sitta ned med framtassarna rakt upp i luften :P Han är jättesmart och lär sig fan på EN GÅNG! Smart hund!! 
 Och ute tränade jag inkallning, stanna & lite "apport-hyffs".

Det är jätteroligt att träna Rocco, för jag märker hur individual-avståndet ökar, dvs hur långt ifrån mig Rocco kan springa & fortfarande lyda mina komandon. 
Exempel: Rocco springer lös och får syn på tex ett rådjur. Så börjar han springa mot det, ifrån mig. Och är då individual-avståndet kort, så slutar han lyssna på mig när han kommer mer än tex 6 meter ifrån mig.
 I början lyssnade han inte alls, men nu ligger i-avståndet på iaf 15-20 meter.
Nu idag hade jag ju honom i spårlinan, och den är bara 15 meter, men jag märker tydligt att han lyssnar på mig även när han är lös, och betydligt längre bort än 15 meter! 

 Det är så jäkla roligt att ha en sån "komplicerad på vissa plan-ras", och som dessutom har en ostabil & otrygg bakgrund, när man märker så sakterligen att man faktiskt lyckas uppfostra, träna & ta hand om hunden på rätt sätt, och att man dessutom får beröm av alla dess slag! Jag blir verkligen lycklig över det, framförallt för Roccos skull, att han får allt det som en Dobermann behöver, dvs regler, mycket motion, kärlek & omvårdnad! 

Sen blir jag väldigt stolt över mig själv också, eftersom jag alltid misslyckats med allt under större delen av mitt liv.
Det är en fantastisk känsla ska ni veta! Jag hoppas att jag inte är FÖR skrytsam nu, men jag känner mig verkligen lycklig & stolt, och det vill jag inte hålla tillbaka :P

ÅÅÅÅÅÅHHHH FÖRRESTEEEN!!!! På Måndag kommer Martina hem :D:D 
 Jag ska hämta henne på Arlanda, och det känns som julafton!!!! Jag hade inte stått ut EN VECKA TILL!!! Hon är min själsfrände, min bästa vän och som en syster, och jag har inte träffat människan sen i slutet av JANUARI!!!  Här till höger ser ni mitt porträtt av Martina :) 

Och en TILL ROLIG SAK!!! På Lördag ska vi fira Linda :D Det ser jag också fram emot jättemycket!
 Vi ska vara i Tanto, och vädret ska tydligen bli kanon :D Och jag har införskaffat världens finaste pressent till henne! Jag kan ju inte berätta vad det är än eftersom hon läser bloggen, men jag berättar på Söndag ;)

Och här är mitt porträtt på mig & födelsedagsbarnet Linda <3





Nä ni, nu somnar jag snart, är dödens trött av nån anledning... Har varit sån senaste veckan, och jag fattar INTE varför riktigt... Skulle verkligen behöva tvätta & städa, men jag bara orkar inte!!! 

Nä, nu slutar jag skriva nån himla gång... Hejdå sålänge!!!




Såhär ser min outfit ut dessa trötta dagar...
Jag kallar den "Trött & lite 80-tals-outfit"
Det går alldeles utmärkt att ha någon gammal skön & sunkig lång-kofta till också!
Matcha gärna med ett par trasiga, smutsiga & inte helt luktfria favoritskor!






Kommentarer
Postat av: Martina

Du anar inte hur glad jag blir att lasa allt det har! Tarogd dessutom! JAG AR SA FORBASKAT STOLT OVER DIG! Du ar sa jakla duktig och Rocco med! Ses snart parlan!

2011-05-06 @ 21:13:27
Postat av: JOZ♡

Ojj vilken fin dobbis kille du har! Har också en som är stor, han är 73cm i mankhöjd och han har vart svår att få upp i vikt, men nu har vi fått bukt på hans vikt så nu har han gått från 36kg till 42kg :)

2012-03-22 @ 18:04:07
URL: http://bedeliciious.blogg.se/
Postat av: Amanda

Hejsan! Ja Roccosen är oxå 73 i manle nu när jag mätt, och han väger nu 43 kg. Så dom är jämnstora våra grabbar :D

2012-03-22 @ 18:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0