Gråtande barn av Bruno Amadio

Min favoritkonstnär är en man som hette Bruno Amadio. Han är känd för sina porträtt av gråtande barn, ring any bell? Jag har, sen jag var liten flicka, ÄLSKAT hans tavlor. Fråga mig inte varför, dom ser ganska deppiga ut, och vilken frisk människa vill ha små, rosiga, gråtande barn-porträtt hängandes på väggarna? Men jag älskar dom, och har 2 st egna. Planerar att skaffa många fler :)

Men, så fick jag nyss se något lite obehagligt.
Låg och sökte på nätet efter fler tavlor (försker att inte somna riktigt än) och får då se denna bild:


Och sen tittar jag på min vägg...


Awesome... Vidskeplig som man är så började jag känna en olustighet. Men såfort jag tittade på min fina fina tavla så kände jag bara kärlek!? (Som jag alltid gör när jag tittar på tavlorna).
Så jag sökte faktiskt på wikipedia, och hittade en artikel om "cursed crying boy" - repotaget!
Kolla här:

På svenska Wikipedia stod detta:
"Gråtande barn kallas en grupp tavlor målade av den italienska konstnären Bruno Amadio (1913- 1981). Dessa kom att massproduceras, ofta utan hans tillstånd, och sättas upp i många hem runt om i världen, från 1950-talet och framåt. Bara i Sverige såldes 1,3 miljon av dessa. Bruno Amadio, signerade dessa tavlor G. Bragolin.

I september 1985 skrev den brittiska tidningen The Sun en historia om att brandmän ofta hittade dessa tavlor i utbrända hus, och att brandmännen själva därför aldrig skulle ha dem hemma. Detta ledde till att folk trodde att det låg en förbannelse över tavlorna och att barnen från tavlorna hemsökte hemmen där tavlorna befann sig och tidningen anordnade därför en bål där tavlorna slängdes. Rykten spreds att konstnären hade plågat barnen för att måla dem gråtande och att det därmed låg en förbannelse över dem. Det sägs att han plågade sina söner mest vid namn Bertilo och Eddie. I själva verket hade Amadilo endast målat av en blunddocka i olika klädesplagg och hämtat inspiration till ansiktet ur en konstbok med Anders Zorn-målningar."

På engelska Wikipedia hittade jag även detta:
"To lift the curse it is said you must give the painting to another or reunite the boy and the girl and hang them together.

Steve Punt, British writer and comedian, investigated the "curse" of the crying boy in a BBC radio Four production called Punt PI. Although the programme is comic in nature Punt researches the history of the Crying Boy painting and reveals an intriguing past. The conclusion reached by the programme, following testing at the Building Research Establishment is that the prints were treated with some varnish containing fire repellant, and that the string holding the painting to the wall would be the first to perish, resulting in the painting landing face down on the floor and thus being protected."
_____________

Så, nu känner jag mig lugn igen :) För det första har jag ju fört samman en pojke med en flicka, och för det andra så kan mina fina tavlor ALDRIG brinna upp eftersom dom är behandlade med något eld-säkert! Live is good ;)



Några av mina "crying children" favoriter, målade av Bruno Amadio:


Kommentarer
Postat av: Rebecca

hehe gråtande barn skulle inte jag vilja ha på väggen iaf :P

2011-04-06 @ 22:26:13
URL: http://rebeckhaam.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej! Haha, ja gillar du verkligen dessa så ska jag kolla om den står kvar i garderoben hos morsfars - jag troooor det. Isåfall får du den i befintligt skick gratis om du står för frakten, ok?

2011-04-07 @ 11:48:26
URL: http://www.johannagronlund.com
Postat av: Linn Lindeman

Hej! Du har inte någon tavla som du vill bli av med? Letar med ljus och lykta efter dessa tavlor..

2011-10-18 @ 22:05:11
Postat av: maja

Linn! Jag har en tavla jag säljer, helt underbar! Hör av dig om du är intresserad



http://www.lossa.se/Annons.aspx?id=1135

2011-11-09 @ 00:37:10
Postat av: Viktoria

Hejsan, min mamma samlar på dessa tavlor så har du eller vet någon som har en sådan här tavla så hör gärna av dig!
Tack på förhand
Mvh Viktoria

2012-09-12 @ 01:17:44
Postat av: annonym

jag tänker mig att dessa barn är mobbade och saknar kamrater i skolan vill dock inte ha dem i mitt eget hem

2013-02-26 @ 11:08:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0